Mindfulness

Door Ine Kuijs

Het thema van de eerste bijeenkomst van het nieuwe jaar was: Mindfulness. Andy Veelenturf-de Wit heeft deze middag uitgelegd wat Mindfulness inhoudt. Zij is zelf trainer/coach en begeleidt onder andere mensen met stress of met een burn-out.

Mindfulness leert je aandacht te geven aan het enige moment dat je hebt: het NU-moment. Vaak is een mens niet bezig met het nu, maar juist met iets uit het verleden (wat geweest is) of iets in de toekomst (wat nog zou kunnen gaan gebeuren). We zouden als mensen veel meer moeten genieten van het moment van nu: genieten van de zon die lekker warm schijnt op je huid, genieten van de prachtige natuur, van kinderen om je heen etc. Mindfulness probeert je vaker bewust in het nu te laten zijn.

Jon Kabat-Zinn is de grondlegger van Mindfulness (aandachtstraining). Hij was hoogleraar aan de universiteit van Massachusetts en was moleculair bioloog. Hij behandelde patiënten om hen te leren omgaan met pijn en hun zorgen en verdriet daarover. Ook heeft hij onderzoek gedaan naar de toepassing van aandachtstraining in een medische setting. Deze acht weken durende training bleek effectief te zijn in het verlichten van stress, angst, pijn en ziekte. Door Mindfulness verdwijnen klachten of ziektes niet, maar je leert omgaan met je probleem.

Mindfulness is bij allerlei problemen in te zetten, bijvoorbeeld bij allerlei ziektes, maar ook bij stressvolle banen, omgaan met pijn en verdriet etc.

De training bestaat uit geleide meditatie, yoga en zelfreflectie, gericht op het leren je bewust te zijn van het moment van hier en nu. De focus ligt op de ademhaling, waarbij het dagelijks oefenen van belang is om effect te gaan ervaren.

Mindfulness is een manier om je bewust te worden van wat je bezighoudt en daardoor beter te kunnen omgaan met je probleem. Bijvoorbeeld het piekeren te verminderen of je minder te laten opjagen of je minder zorgen te maken over wat er misschien zou kunnen gaan gebeuren in de toekomst of het verminderen van stress etc.

Tijdens de cursus Mindfulness worden verschillende thema’s behandeld. Uiteraard is er aandacht voor de ademhaling, maar ook voor de automatische piloot, waardoor we dingen ondoordacht doen en niet genieten van het moment, bijvoorbeeld iets eten. Verder een thema over de macht van het denken en oordelen, gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen die elkaar beïnvloeden, patronen leren herkennen etc.

Andy heeft gewezen op de gratis app van het VGZ (ziektekostenverzekering) over Mindfulness, een soort begeleide sessie die je kunt gebruiken om met Mindfulness bezig te zijn. Daarnaast heeft ze ook titels van boeken gegeven die interessant kunnen zijn:

  • Edel Maex – Werken met Mindfulness, basisoefeningen.
    Bij dit boek zit ook een CD.
  • Rob Brandsma – Beter nu, breng Mindfulness in je leven.

Andy verwees ook nog naar de site over ademhaling: http://www.kiwinederland.nl/

Tussen de informatieblokken door heeft Andy oefeningen aangeboden om ons te laten ervaren wat er gebeurt als je bewust met het nu bezig bent. De nadruk lag hierbij vooral op het ademen vanuit je buik, het bewust bezig zijn met wat je voelt en je niet laten afleiden door allerlei gedachten. Tijdens de oefeningen waren er gesprekken of werden ervaringen uitgewisseld. Zo kwamen we tot de conclusie dat het haast onmogelijk is om zonder gedachten te zijn. Gedachten mag je toelaten, maar ze moeten niet met je op de loop gaan. Je zou gedachtepatronen moeten leren herkennen, zodat je meer controle over je gedachten krijgt.

Het was een interessante middag, waarbij verschillende mensen door de oefeningen zo ontspannen raakten dat men er slaperig van was geworden.

Voor meer informatie zie de site van Andy: http://www.aquamarijntca.nl/

Achteraf heeft Andy aangegeven dat mensen die belangstelling hebben om een cursus te volgen altijd contact met haar kunnen opnemen. Indien er een grotere groep mensen de cursus zou willen volgen, zou ze zelfs willen kijken of ze een ruimte kan gebruiken in de Biechten.