Parkinson en (niet) slapen

Door Ine Kuijs

Ongeveer 40  personen waren deze middag aanwezig.

Presentatie door Debbie Leemans-Pauwels. Debbie is oefentherapeut Cesar  bij ‘Achter de blauwe deur’. Ze is gespecialiseerd in slaapproblemen en chronische pijn.

Debbie informeert bij de aanwezigen of er mensen zijn die slaapproblemen hebben. Ongeveer de helft van de aanwezigen blijkt moeite te hebben met in- of doorslapen.

Debbie legt uit wat er tijdens je slaap gebeurt en wanneer je kunt spreken over een ‘slaapprobleem’ Ze vertelt over de slaapcyclus, waarbij je normaal gesproken een aantal keren per nacht overgaat van een lichtere naar een diepere slaap. Bij het ouder worden is een verandering van slaapritme te zien. De diepere slaapfase neemt af, doordat oudere mensen niet meer zo actief zijn. De slaapbehoefte wordt minder.

Bij mensen met de ziekte van Parkinson kunnen er nog meer oorzaken zijn die het in- en doorslapen vaak wat moeizamer maken. Er is bijvoorbeeld meer beweeglijkheid of er is sprake van stijfheid, waardoor het omdraaien in bed moeizamer gaat worden. Ook de medicatie kan ervoor zorgen dat het slapen minder wordt of je gaat ’s nachts piekeren, omdat je je zorgen maakt. Allemaal redenen om niet te kunnen slapen.

Je spreekt van een slaapprobleem als je niet uitgerust opstaat, als je moeite hebt met functioneren overdag en als je concentratieproblemen hebt. Je krijgt hinder van het ’s nachts niet goed slapen. Het innemen van medicatie om beter te slapen, kan je stabiliteit beïnvloeden, dus wordt niet aangeraden. Beter is het om overdag te zorgen voor een vast ritme, maar ook om overdag je rustmomenten te pakken, zodat je ’s avonds niet oververmoeid bent, waardoor je niet in slaap valt. Debbie gaf aan dat het van belang is om overdag te bewegen. Het kan ervoor zorgen dat je beter slaapt. Daarnaast zou je ervoor moeten zorgen dat je voldoende daglicht krijgt én dat je ontspanning neemt door bijvoorbeeld meditatie of ademhalingsoefeningen. Voordat je ’s avonds naar bed gaat is het beter om niet té actief te zijn, maar om in de loop van de avond al wat tot rust te komen.

Indien je een slaapprobleem hebt, zou je een slaaptherapeute kunnen inschakelen. Deze brengt je slaapprobleem in beeld en probeert adviezen te geven om het probleem aan te pakken. Er is geen standaardoplossing voor iedereen, want ieder mens is uniek. Je zult dus op zoek moeten gaan, naar de tips die jou helpen om van je slaapprobleem af te komen.  Dat bleek ook uit de reacties die uit de zaal kwamen. Mensen die beter sliepen door te lezen of door ’s avonds een wijntje te drinken (hoewel alcohol er juist ook voor kan zorgen dat je niet kunt slapen), door actief bezig te zijn met een sport, door naar muziek te luisteren, etc.

De conclusie van deze middag is dat je zelf zult moeten zoeken naar de tips die bij jou passen en ervoor zorgen dat je beter slaapt.

Aan het einde van de bijeenkomst heeft Debbie nog wat ontspanningsoefeningen met ons gedaan, die je ook thuis zou kunnen toepassen.

Al met al was het een prettige en informatieve middag. Dank je Debbie!

Indien je op zoek wilt gaan naar een slaaptherapeute kun je kijken op de volgende site: www.Slaapoefentherapie.nl